Ved siden av å være en byggestein for brusk, skinn og bein, har kollagen flere helsegunstige effekter. Også mage-tarm funksjonen drar nytte av kollagen.

 

Men hvordan skal vi få det i oss? Det finnes en rekke kilder til kollagen. «Jeg elsker griselabber» sier lege Geir Flatabø og sikter til at det er en god kilde for å få i seg kollagen gjennom kostholdet. «Kok kraft på kylling og høne» sier også kostholdsveileder og grûnder av «Positivt for deg» Camilla Yong Bratteli.

 

SE OGSÅ: Kollagen: Hva vet du om kroppens viktigste protein?

 

Kollagen er et av de viktigste proteinene i kroppen og som kroppen kan produsere selv, men mengden avtar ved aldring, ved feilernæring og ved inaktivitet.

Kollagen kommer i mange forskjellige former og Flatabø påpeker at økt inntak av byggeklosser vil hjelpe til at kroppen også øker sin produksjon. Kollagen kan for noen dempe inflammasjon i ledd og brusk sier Flatabø og folk med mage-og tarmproblemer opplever også gode resultater legger Bratteli til.

 

 

Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.