Kumelk eller plantemelk?

1
273

Kumelk er bra for kroppen har vi alltid hørt. I Norge er vi vokst opp med at vi trenger melk for en sterk benbygning og for helsen generelt. Men for mange av oss fungerer ikke melk fra kuer så veldig bra for kroppen.  Hvis du er en av de som ikke kan drikke kumelk fordi du er laktoseintolerant eller har melkeallergi mot kasein (et protein i kumelk), er det nå blitt et godt utvalg av alternativer å få tak i.

Plantebasert «melk» er på vei opp i butikker og flere og flere cafeer tilbyr alternative melkeprodukter til de som er veganere, har allergier eller intoleranser – eller bare unngår kumelk av ulike årsaker.

Tidligere omfattet alternativ melk kun soyamelk og rismelk. Mens soyamelk har hatt hylleplass i et tiår eller mer, er nyere tilskudd som mandel, havre, cashew, hasselnøtt og kokosmelk generelt sunnere og bedre alternativer enn soyamelk.

Kumelk troner fortsatt øverst som det ledende alternativ. Selv om vi mennesker er de eneste som bruker melk av et annet dyr som er ment å fø sine nyfødte, har melk blitt en selvfølgelighet i vårt samfunn og markedsført som noe man «må ha», som er sunt og viktig for benbygning. Et spørsmål som dukker opp i den forbindelse er hvorfor Norge ligger så høyt i antall tilfeller av osteoporose?

Konvensjonell melkeproduksjon inkluderer pasteurisering og homogenisering. Rå melk derimot kommer direkte fra kua, full av enzymer og næringsstoffer som gjør vitaminer og mineraler mer biotilgjengelige, samt lettere å fordøye. Rå melk er melk som ikke har vært varmet opp til over 40 grader. For mange med melkeallergi eller overfølsomhet kan rå melk tåles bedre. Pasteuriseringen av melk ødelegger mange av de nyttige enzymer som gjør den lettere å fordøye, og oppvarmingen bryter ned og endrer melkeproteinmolekyler som gjør det til en fremmed substans som hos noen forårsaker ulike reaksjoner. Hvis økologisk melk er tilgjengelig, er det generelt et hakk bedre enn konvensjonell melk, men fortsatt ikke det beste.

Rå melk er ikke lett tilgjengelig i butikkene, men er å få tak i enkelte steder og direkte fra bonden. Råmelk er vanligvis langt ferskere og smaker bedre enn noen vanlig eller økologisk melk du finner i din matbutikk. Det bør også bemerkes at geitemelk anses å være lettere å fordøye for folk flest enn kumelk, og kan være et godt alternativ å vurdere.

Soyamelk, er ikke så populær som den en gang var, og har fått konkurranse av mandelmelk, kokosmelk, havremelk og andre sunnere valg. Soya anses som en anstendig kilde til protein, fordi den inneholder alle aminosyrene du trenger i kostholdet ditt. Den har også kommet langt med å få til god smak, kommer i søtet eller usøtet versjon og med ulike smakstilsetninger.

Men soyamelk anses som en ganske bearbeidet matkilde og inneholder noe som kalles «fytinsyre» som faktisk kan blokkere absorpsjon av essensielle mineraler – kalsium, magnesium, kobber, jern og spesielt sink – i tarmkanalen.

Selv om soyamelken også finnes i økologisk versjon, inneholder soyamelk fortsatt planteøstrogener som kan forstyrre naturlige hormoner i kroppen, for menn og kvinner. Soya antas å være «feminiserende» for menn, og muligens bidra til overvekt og til og med gynekomasti, eller «mannepupper». Et bedre alternativ enn soyamelk kan være mandelmelk.

Mandelmelk er kommet i handelen de siste årene og har tatt over for mye av soyamelken. Den har en deilig smak av mandel, er rik på vitaminer, også E-vitamin som er en naturlig antioksidant.

Mens en håndfull mandler gir deg ernæring som protein, fiber, antioksidanter og sunt fett, må du for å få tilsvarende næring gjennom mandelmelk, drikke ca 1,4 liter. Så mengden mandler du faktisk får i et glass mandelmelk er ganske lavt. Faktisk er mandler ofte den tredje ingrediensen, avhengig av merke. Mandelmelk fra butikkene kan inneholde så lite som 2% mandler, resten vann, sukker, tilsatt vitaminer og mineraler og fortykningsmidler som gellangummi.

Mandelmelk har noen av de samme egenskapene som soyamelk. Den usøtede versjonen har lite eller ingen karbohydrater og færre kalorier, avhengig av merke. Mandelmelk er uansett en av de mest komplette og næringsrike erstatningene for kumelk som er tilgjengelig på dagens marked.

Kokosmelk har en jevn, kremaktig smak og har vanligvis ikke mye kokosnøtt smak. Og hvis du er en novise med plantebaserte melker, kan dette være et godt alternativ å prøve, da den generelt har en ganske nøytral smak uten ettersmak.

Kokosmelk inneholder MCT (mellomlange fettsyrer) et lett fordøyd sunt fett som bidrar til å forbrenne fett, inneholder kalium, en rekke vitaminer og kalsium. Som med de andre plantebaserte melketypene, unngå de variantene med tilsatt sukker, og gå for usøtet. Kokosmelk har mindre protein og kalsium generelt enn mandelmelk og inneholder mer fett. Fordi kokosmelk vanligvis har en tykkere, kremete konsistens, fungerer den bra i kaffedrikker.

Rismelk var en av de tidlige tilskuddene på det alternative melkemarkedet, rett etter soyamelk, og smakte mye bedre – med liten ettersmak. Rismelk er imidlertid en ganske tynn, vannaktig og sukkerholdig melkesubstitutt, og ikke særlig næringsrik.  Rismelk har også en ganske høy glykemisk verdi og er ikke et godt valg for noen som prøver å kontrollere blodsukkeret. Rismelk har ikke mye protein, men kan ha noe kalsium og andre næringsstoffer tilsatt.

Havremelk er et av de mest populære produktene for de som har et vegansk kosthold og for laktose eller proteinintolerante. Dette alternativet inneholder mange gode næringstoffer, er lettere å fordøye enn kumelk og inneholder mer fiber enn soya og mandelmelk. Dette beskytter tarmveggene og tykktarmen, regulerer sukkeropptaket og kontrollerer kolesterolnivået. Den inneholder imidlertid mer karbohydrater og kalorier enn soya og mandel.

Bland dem … 

Velsmakende tips: Blanding av forskjellige plantemelker har vanligvis en bedre smak enn noen enkelt melk i seg selv.Hvis du vil ha et bedre smaksalternativ enn bare mandelmelk eller kokosmelk alene, prøv å blande de to med andre typer og du får en mye bedre smak   Ulike plantemelkblandinger er nå også tilgjengelige i butikk.

Mange av disse såkalte «sunne» plantemelkene kan klassifiseres mer som bearbeidet mat enn «naturlig» mat. Noen av dem inneholder mye sukker og fortykningsmidler som kan forstyrre fordøyelsessystemene Så vær obs, les etiketten grundig, og ta dine egne informerte valg basert på dine egne behov og smaker. Det kan være lurt å kontrollere produktets innholdsfortegnelse, siden næringsverdien til de ulike merkene kan variere. Plantemelk kan også lages enkelt hjemme. Det finnes mange oppskrifter tilgengelig på internett.

Blanding av forskjellige plantemelker har vanligvis en bedre smak enn noen enkelt melk i seg selv. (foto: Adobestock)

 

https://osteperler.no/ra-eller-upasteurisert-melk/

https://thenutritionwatchdog.com/milk-vs-almond-milk-vs-soy-milk-vs-coconut-milk-and-others/

https://veientilhelse.no/fordeler-med-mandelmelk/

https://veientilhelse.no/10-fordeler-ved-a-drikke-havremelk/

 

 

1 KOMMENTAR

  1. «Et spørsmål som dukker opp i den forbindelse er hvorfor Norge ligger så høyt i antall tilfeller av osteoporose»

    Fordi mangel på d-vitamin fører til beinskjørhet, og siden vi har så lite sollys på vinteren er befolkningen jevnt over plaget med d-vitaminmangel. Norge har større befolkning langt nord i landet enn både Sverige og Finland og dermed går vi forbi de på denne statistikken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.