– Det er ingen tvil om at kaldpresset olivenolje (extra virgin) er det mest hjertevennelige fettet som finnes, sier lege Fedon Lindberg. Det finnes over 4000 internasjonale studier som viser dette, bekrefter han.

 

Oliven olje er en viktig del av et middelhavskosthold som har vist seg å ha stor helsegunstig effekt. I Norge er inntaket på olivenolje  fortsatt lavt og vesentlig mindre enn blant annet Hellas. I snitt er årlig fettinntak per innbygger i Norge på 3kg smør, 3kg diverse matoljer og helt opp i 11kg med margarin, forteller Lindberg til TV-Helse. – I Hellas har man 18-19 kg med olivenolje pr innbygger i året, sier Lindberg.

 

– Bytter man ut margarinet med olivenolje kan man med god samvittighet fortsatt spise 3kg smør iløpet av ett år, sier Fedon Lindberg.

 

Myter rundt olivenolje

En av disse mytene er blant annet at olivenolje ikke tåler steking. Dette sier Lindberg seg uenig i. – Dette er en myte, olivenolje tåler fint steking på middels varme, det vil si 150-180 grader, sier han. – Veldig kortvarig opptil 210 grader, fortsetter han. – Begynner det å ryke er oljen skadet, dette s gjelder alle oljer, påpeker Lindberg.

 

SE OGSÅ: Legen som startet behandling med kosthold i Norge

 

Forskjellig kvalitet på olivenoljer

Lege Fedon Lindberg (FOTO: Enger)

Fettsyresammenhengen i olivenolje er lik på alle oljer kan Lindberg fortelle oss. – Så lenge det er snakk om ren olivenolje, sier han. – Det som er en stor forskjell mellom olivenoljer er deres innhold av polyfenoler, sier Lindberg. – Polyfenoler er da antioksidanter som er varierer fra matvare til matvare og er ifte spesifikke i ulike matvarer. De finnes i bl.a. grønn te, kakao, i flere krydder, men polyfenoler i oliven ser ut til å ha veldig gunstig effekt til å forebygge at LDL-kolestrol harskner og blir helseskadelig, sier han.

Hvordan finner man så ut om en olivenolje innholder mye polyfenoler eller ikke? Smaken sier Lindberg. – Polyfenoler er bitterstoffer, slik at når man smaker på olivenoljer og kjenner at det brenner litt på baksiden av halsen og det kommer en litt bitter ettersmak, er det polyfenolene man smaker.Jo bitrere desto sunnere, sier han. Han legger til at polyfenol-innhold i oliven er høyere ved tidlig høsting når oliven er umodne.

 

Oljenes verste fiender

Lys, luft og varme er faktorerer som øker oksiedringen av matoljer og det gjelder også olivenolje. – Dette øker harskningen av oljen, sier Lindberg. Han har både råd og tips på hvordna du kan oppbevare olivenolje fra måneder til år. Se videoen over.

«Mat for hjertet» av Fedon Lindberg

Du kan lese mer om hvordan du kan få et hjertevennlig kosthold i boken til Fedon Lindberg «Mat for hjertet» (Cappelen Damm 2018) som du kan bestille bl.a. her.

Trenger du hjelp for å grundig testing angående din risiko for hjerte- og karsykdom og for å redusere denne med persontilpasset kosthold- og livsstilsveiledning, kan du kontakte Fedon Helse på www.fedon.no/klinikk

 

 

Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

1 KOMMENTAR

  1. Bruk Drop of Life fra Fedon.no som har 10 ganger så høyt polyfenol innhold som gjennomsnittlig oliven olje.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.