Så lenge det er fullkorn, beskytter det mot diabetes type 2.  Det viser en omfattende og ny nordisk studie som har pågått i 15 år.  En porsjon havregrøt og en brødskive med fullkorn daglig er tilstrekkelig til å redusere risikoen for diabetes med hele 34 prosent hos menn og 22 prosent for kvinner.

At fullkorn har redusert risiko for å utvikle diabetes type 2, er ingen nyhet, men man har vært usikker på om type korn har vært avgjørende. Det samme med mengde.

Studien som er gjort på Chalmers och Cancerinstitutet i København overrasket forskerne ved at resultatet ble at «fullkorn er fullkorn».

– Alle kornsortene hadde omtrent samme gode effekt mot diabetes 2, uttaler Rickard Landberg til Dagbladet. Landberg er professor i ernæring og helse på Chalmers University of Technology/Chalmers tekniske høyskole i Gøteborg, og har vært seniorforsker i studien.

Fullkorn har vært under lupen i mange studier, og de fleste lignende studier er gjort i USA der det stort sett spises fullkorn fra hvete.  Nå ville de danske forskerne finne ut om det er store forskjeller på ulike typer kostfiber og bioaktive stoffer i fullkorn og som påvirker diabetes 2 på forskjellige måter.

I alt 55 000 dansker ble fulgt i 15 år.  Deltagerne ble delt inn i fire grupper. De med høyest forbruk spiste minimum 50 gram fullkorn daglig tilsvarende en skive fullkornknekkebrød og en porsjon havregrøt.

Andelen som var rammet av diabetes 2 var lavest i gruppen som fikk i seg mest fullkorn og økte i gruppene som spiste lite fullkorn.   Forskerne konkluderte med at i gruppen som hadde spist mest fullkorn, var risikoen for diabetes 34 prosent lavere for menn og 22 prosent lavere for kvinner, enn i gruppen som hadde spist minst fullkorn.

 

LES OGSÅ: Urkorngrøt uten melk, hvitt sukker og kunstig søtningstoff

 

Alle trenger karbohydrater

Landberg poengterer at karbohydrater er en svært variert gruppe av næringsinnhold som inneholder sukker, stivelse og kostfibre.

– Vi burde diskutere type karbohydrater mer hver for seg og ikke slå dem sammen i en gruppe, etter som de har helt ulike effekter på vår fysiologi og helse. Når det gjelder fullkorn, er forskningsresultatene tydelige: Det finnes ikke et eneste studie som viser negative helseeffekter blant de mange store studiene som er gjort i ulike befolkningsgrupper rundt i verden.  Bytt ut det hvite melt med fullkorn. Det har effekt på helsa, sier Landberg til avisen.

 

Planer i Norge

Divisjonsdirektør Linda Granlund, ansvarlig for folkehelse i Helsedirektoratet, sier i en kommentar til Dagbladet at resultatene av studien er svært interessant og helt i tråd med hva myndighetene anbefaler. Målet er å få nordmenn til å øke inntaket av grove kornvarer med 20 prosent innen 2021.

Det er ikke avgjørende om du spiser havregrøt, rugbrød eller mysli når det gjelder forebygging av diabetes 2, men derimot mengde fullkorn du får i deg per dag.

 

 

TV Helse informerer om alt innenfor helse, medisin, skjønnhet, kosthold og trening som kan ha betydning for deg og din livskvalitet. Vi vil gi deg gode råd og nyttige tips som kan bidra til at du blir i stand til å gjøre riktige valg i forhold til din egen helse.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.