Professor i ernæring, Anna Haug ved Norges miljø-og biovitenskaplige universitet i Ås, sier i dette intervjuet med TV-Helse hvorfor det er så viktig å få i seg jod gjennom kostholdet.

Spis fisk eller drikk melk

Spis fisk eller drikk melk. Begge er viktige kilder for å få i seg nok jod i hverdagen. Med et daglig inntak av melkeprodukter, samt fisk til middag 2-3 dager i uken, vil du kunne dekke behovet gjennom kostholdet. Fram til midten av 1900-tallet var jodmangel vanlig i Norge. Men da de begynte å tilsette jod i kraftfôret til melkekyr, gikk antall tilfeller av jodmangel ned. De siste årene har stadig flere kuttet ut melk fra kostholdet fordi de tror at de ikke tåler laktose. Men i følge professoren tåler 95-97 prosent av oss nordmenn laktose, så det er ingen grunn til å kutte ut melken. Hun understreker at spesielt gravide bør sørge for å få i seg nok jod fordi jodmangel kan skade babyens mentale utvikling. Saken fortsetter under annonsen.

Se også: Nyr – kokkenes nye favoritt

Hvorfor er jod viktig?

​Jod er også nødvendig for at kroppen skal kunne lage thyroid-hormonene trijodtyronin (T3) og tyroxin (T4). Disse hormonene regulerer menneskets stoffskifte , og hos barn er hormonene viktige for normal vekst og utviklingen av sentralnervesystemet. Jodmangel under graviditet kan også påvirke den nevrologiske utviklingen av fosteret.

Les også: Urovekkende mange gravide har jodmangel

Les også:  Stoff-skiftesykdom, nesten en historie-forelesning

 

TV Helse informerer om alt innenfor helse, medisin, skjønnhet, kosthold og trening som kan ha betydning for deg og din livskvalitet. Vi vil gi deg gode råd og nyttige tips som kan bidra til at du blir i stand til å gjøre riktige valg i forhold til din egen helse.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.