Det sier lege Fedon Lindberg. – Små mengder med sukker er ikke farlig, men det er ikke små mengder vi snakker om, sier Lindberg.

 

 

I de siste årene har sukkeinntaket til den norske befolkningen gått betrraktelig ned. Ifølge denne rapporten fra helsedirektoratet . Fra 2016 ser vi en nedgang pr innbygger fra 43,2 kilo i 2000 til 27 kilo i 2015. – Dette skyldes hovedsakelig et skifte ifra sukkerholdig brus til lettbrus i befolkningen, sier Lindberg. Selv om Lindberg roser forbedringen mener han fremdeles at sukkeinntaket er for høyt. – Vi trenger ikke tilsatt sukker, vi får mer enn nok natulrig sukker via forskjellige matvarer, sier han.

 

Blodsukkerbelastning

– Det mange ikke forstår er at sukker og stivelse påvirker blodsukkeret i kroppen, sier Lindberg. Ifølge Lindebrg spiser vi mer stivelse enn sukker. I Norge er de største kildene til stivelse vi inntar brød, melvarer og poteter. – Dette er en betydelig kilde til blodsukkerbelastning, sier Lindberg. – Det er ikke det rene sukkeret man spiser som er poenget her, men sammenhengen mellom blodukkerbelastning og ulike sykdommer, sier Lindberg videre.

 

Glykemisk indeks

Glykemisk indeks (GI) rangerer matvarer etter hvor mye og hvor raskt de øker blodsukkernivået. Det som bestemmer en matvares GI-verdi er hvor raskt karbohydrater kan fordøyes og opptas i kroppen. Jo raskere det skjer i tynntarmen, desto raskere stiger blodsukkeret og desto høyere er GI-verdien.

GB er et begrepet som ikke bare tar hensyn til matvarens GI, men også matvarens innhold av karbohydrat, mengden som spises av matvaren samt matvarens GI. GB er derfor langt mer interessant fordi den sier noe om den totale belastningen på blodsukkeret.

Hvis man bare holder seg til matvarer med lav glykemisk indeks er det ikke dermed sagt at du spiser sunt. Høyglykemiske matvarer er ikke alltid negative. I noen situasjoner det passer fint inn med små mengder ved et lavgykemisk kosthold. Under finner du en glykemisk indeks(tabellen er hentet her).

 

*GB = matvarens GI x mengde karbohydrater ÷ 100

Matvare

GI          

GB/100 g

Glukose (druesukker)

 

100 100
Cornflakes 81 70
Sukker 68 68
Baguett 95 48
Surdeigsbrød 54 25
Fruktose (fruktsukker) 19 19
Bakt potet 85 17
Spagetti 39 10
Kikerter 28 6
Kokt gulrot 58 4
Vannmelon 72 4
Linser 26 3

 

Kilde:

https://fedon.no/tema/glykemisk-indeks-gi-og-glykemisk-belastning-gb/

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1257/Utviklingen-i-norsk-kosthold-2016-IS-2558.pdf

 

 

Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.