Ikke frisk av «sunn» mat?

1
3655

Vi leser mange steder at mat som mørk sjokolade, nøtter, frø, fermentert mat og langtidskokt mat er bra for kropp og helse. Ikke tvil om at det gjør godt for mange, men ikke for de som reagerer på biogene aminer i maten. Gjennom generasjoner har menneskene funnet ut hva man skal spise, men dessverre har ferdigmat og sukker tatt over mye av kostholdet i vår tid. Likevel er interessen for sunn mat i Norge stor, og mange gjør endringer i sitt kosthold med ønske om å oppnå en god helseeffekt. Etterhvert kan det for noen bli for ekstremt og man kan ende opp med å bli sykere og sykere i stedet for friskere og friskere.

 Hvorfor reagerer mange på mat?

Det kan være mange grunner til det. Det kan enten være fordi man spiser feil mat som ikke kroppen har evne til å bryte ned, eller fordi man spiser alt for mye av enkelte grupper mat eller fordi man har dårlig evne til å bryte ned visse matvarer på grunn av ubalanser i kroppen. I Norge i dag er gluten og melkeintoleranse veldig kjent, men det finnes også mange andre grupper matvarer man kan reagerer på, for eksempel biogene aminer, forteller Solveig Curran. Hun er fysioterapeut og ernæringsterapeut og har langerfaring med hvordan maten påvirker oss. Hun har over 10 år jobbet med behandling av flere hundre pasienter med mat som medisin. Ved å passe på at nivået av biogene aminer ikke ble for høyt i kroppen hjalp hun også sitt eget barn ut av søvnvansker, astma, mageproblemer og adferdsutfordringer.

Biogene aminer

Biogene aminer er organiske molekyler som finnes i naturen. Det forekommer naturlig i mange planter og animalske produkter, og er en del av vårt naturlige kosthold. Biogene aminer har mange viktige oppgaver i kroppen, så vi trenger dem, men man kan få reaksjoner på biogene aminer hvis man spiser for mye av de matvarene som inneholder biogene aminer, eller man kan ha en nedsatt evne til å bryte ned aminer. Biogene aminer dannes ved nedbrytning av spesielle aminosyrer i maten. Histamin er det mest fremtredende biogene aminet og kan fremkalle forgiftning hos mennesker. Når nivået av histaminer i kroppen blir høyere enn det kroppen klarer å bryte ned, blir man syk. Slik er det også med de andre biogene aminene.

Store mengder biogene aminer finnes i mat som er lagret lenge, som for eksempel spekemat, fermentert mat, mørk sjokolade, nøtter, frø, lagrede oster, en del kjøtt og fisk som ikke er ferskt. I disse dager hvor fermentering er så populært kan dette være et stort problem. Det er ingen tvil om at fermenterte matvarer kan ha en stor helsegevinst, men for de som er sensitive for aminer kan det gi store reaksjoner, sier Solveig. Det samme gjelder for eksempel nøtter og frø. Små mengder er bra men på enkelte typer kosthold som lavkarbo og glutenfri diett, kan inntaket av nøtter, frø og kokos bli for stort. Melk inneholder ikke biogene aminer, men erstatninger for melk som nøttemelk og kokosmelk inneholder store mengder biogene aminer og kan føre til problemer.

Aminer utvikler seg veldig forskjellig i ulike matvarer. I samme slag kan det være store forskjeller på mengden aminer, sier Solveig.  Det er avhengig av temperatur, lagring, tilgang til oksygen, tilberedningsmetode, steke og koketid, sier hun videre.  Frysing av matvarer hemmer utviklingen av aminer, men den stopper ikke helt opp. Solveig anbefaler derfor å fryse ned kjøtt og fisk så raskt som mulig. Hvis du vil ha god helse, spis fersk og naturlig mat og ikke overdriv inntaket av mat med høyt innhold av biogene aminer, avslutter hun.  *Symptomer på intoleranse mot biogene aminer*

De vanligste symptomene:

Biogene aminer gir veldig diffuse symptomer og overlapper mange andre liknende reaksjoner ved matintoleranser. Symptomene kan komme med en gang, men det er mest vanlig at symptomene kommer når det har hopet seg opp biogene aminer i kroppen over flere dager. Det er også vanlig at mange går med et overskudd av aminer i kroppen hele tiden og de ser derfor ingen sammenheng mellom matinntak og symptomer. Organene som blir rammet er lunger, lever, nervesystemet, hjernen, mage og tarm.

Lite energi, slapphet og utmattelse, magesmerter, kramper, kvalme, halsbrann, sure oppstøt, refluks, brekninger, løs avføring, forstoppelse, gass og følelse av at maten blir liggende uten å gå videre. Lett til middels sterk hodepine eller migrene. Nese som renner, lett snue og sikling (spesielt små barn som sikler) Hyppig hoste, kremting, astma og lungeproblemer. Hudutslett, eksem, elveblest, ansiktsrødme og flushing. Lavt blodtrykk med svimmelhet, orienteringsproblemer, panikkangst, svetteutbrudd, hetetokter om natta, svakhetsfølelse og initiativløs. Forstyrrelse av hjerterytme, hjerteflimmer og høy puls. Hos kvinner: smerter, kramper og plager ved menstruasjon. Spesielle matvaner, å være kresen, tretthet etter måltider. Lite spesifikke plager som mangel på drivkraft, indre uro, hyperaktivitet, sinne, aggressivitet, leddsmerter, muskelsmerter, vondt i kroppen og subjektiv sykdomsfølelse, humørsvingninger, nervøsitet, dårlig selvtillit, kløe og irriterte øyne, konsentrasjonsforstyrrelser, søvnforstyrrelser, behov for veldig mye søvn, dårlig hukommelse, gråteanfall uten å vite hvorfor de gråter og depresjoner. Ved alvorlige intoleranse kan man få ADD, epilepsi, autisme og psykiske lidelser.

Personer som er svært syke, som ingen skjønner hva feiler, kan ofte reagere på aminer.

– SJEKK UT 10 matvarer å unngå hvis du mistenker histaminintoleranse
– TEST DEG SELV! Klikk her for Histaminintoleranse hos Lab1

 

Kilder:

Solveig Curran, ernæringsterapeut, kursholder

http://www.livenaturally.org.uk/

https://nhi.no/sykdommer/allergi/matvareallergi-og-intoleranse-kostrad/biogene-aminer/

 

 

 

 

 

1 KOMMENTAR

  1. Er så sykt mye en skal passe på, haha. Men til syvende og sist er det verdt det :]
    Jeg har mange av disse symptomene, men TROR det mest kan stamme fra lekk tarm. Nå lever jeg nokså vegansk, men planen er også å bli glutenfri for å «rydde opp», og bruke HCLF-tilnærmingen vi er skapt for og som våre forfedre før oss brukte. Det var ikke på langt nær så mye kjøtt som paleo-leiren har fått enkelte til å tro: Alt kjøtt de hadde råtnet utenom vinterstid, og vi har uansett ikke rett tarmer, magesyre eller spytt til å fordøye det. Mye fiber [dvs grønt/frukt] er veldig viktig, og dette har man funnet veldig høye verdier av i steinalderkosten. Det samsvarer med urfolkdietter den dag i dag og de store apene vi er så like.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.