Airhelp - Bilde: Danilo Bueno. Lisens: Pixabay.com (free use)
Airhelp.com – Bilde: Danilo Bueno. Lisens: Pixabay.com (free use)

Forsinkede og innstilte fly kan virke som hverdagsmat, men enkelte flyplasser er eksepsjonelt dårlige. Mange av flyplassene er populære destinasjoner, som Roma, London, Dubai, Moskva og Peking. Mellom 30-50% av alle ankomster og avganger skiller seg kraftig fra hva som var planlagt.

Bilde (topp): Jan Vašek, JeShoots.com. Lisens: Pixabay.com (free use)

Hvordan kan det ha seg at så mange fly blir påvirket? Hvordan skal du som nordmann på reisefot håndtere en forsinkelse eller et innstilt fly?

La oss først se på de mest vanlige grunnene til at et fly blir innstilt:

  • Værforhold: Dette er den vanligste årsaken til innstilte fly. Været er, som vi vet, ganske uforutsigbart. Regn, storm, tung tåke eller til og med vulkanutbrudd er alle forhold som kan påvirke din flight.
  • Mangler besetning: Det vil si flyverter eller piloter. Noen ganger dukker ikke besetningen opp, og av sikkerhetsgrunner kan dermed flyet ikke ta av. Dette gjelder også om det anses at flybesetningen ikke er egnet til å fly den dagen.
  • Mangler fly: Ja, hvordan skal man da kunne fly? Skjer det faktisk i virkeligheten? Det skjer oftere enn du tror. Naturligvis kommer du ikke langt uten et fly. Dette kan skyldes tekniske problemer eller overbooking. Begge disse ser ut til å være faktorer som blir stadig mer vanlige.
  • Tekniske problemer: I enkelte tilfeller kan det være ganske alvorlig dersom det innebærer at flyet er skadet og må repareres. Det kan være mange ulike årsaker som ligger bak. Det kan handle om alt fra en lekkasje til et elektrisk problem.
  • Systemfeil: Disse er sjeldne, men kan inntreffe og da er det viktig å ikke ignorere dem. Det er nemlig algoritmer som bestemmer routen for hvert fly. Systemfeil, strømavbrudd eller menneskelig svikt er eksempler på systemfeil som kan påvirke.
  • Mindre forsinkelser: Sikkerhetskontroller, personer som venter på avgang og vanlige flyforberedelser kan også forårsake forsinkelser. Disse er ofte av kortvarig art, og det er sjelden det leder til innstilte fly.

Forsinket fly kan medføre kompensasjon

I dag har passasjerene betydelig flere rettigheter enn for 10 år siden. Dersom du rammes av en forsinkelse eller et innstilt fly, er det smart å kontrollere om du har rett til erstatning. Det finnes noen grunnleggende prinsipper som avgjør om du er berettiget eller ikke, og vi skal gå gjennom noen av disse.

Først og fremst er det viktig å være klar over at erstatningen din ikke er noe som skjer automatisk. Bevisbyrden ligger også på deg. Det finnes to veier å gå. Du kan enten henvende deg direkte til flyselskapet eller du kan benytte deg av en tjeneste rundt flyforsinkelser, som, for eksempel, Airhelp. Her kan du søke erstatning for kansellert fly.

Dette bør du tenke på:

  1. Ta vare på alle dokumentene angående reisen din. Dette gjelder bookingbekreftelse, boardingkort og eventuell annen informasjon fra flyselskapet (som for eksempel SMS eller e-post). Be om forklaring fra bemanningen på bakken.
  2. Noter tidspunkter, som når flyet skulle ha tatt av, når det faktisk tok av (eller om det var et innstilt fly – når du som passasjer fikk beskjed om at flyet faktisk var innstilt).
  3. Dersom du har mulighet kan du ta bilder av, for eksempel, tavlen som viser den opprinnelige avgangstiden og forsinkelsen.

Visste du at flyselskap i henhold til EG 261-regulativet må informere deg om dine grunnleggende rettigheter?

Når har du ikke rett til kompensasjon?

Ordet her er ‘ekstraordinære omstendigheter’.  Dette inkluderer årsaker som står utenfor flyselskapets kontroll. Det kan være værforhold som påvirker alle flyavganger, nødsituasjoner eller feil hos kontrolltårnet på flyplassen.

Ofte gir flyselskapene vage beskjeder som «tekniske problemer» eller “driftsproblemer», og da bør du være oppmerksom på at disse begrepene ofte misbrukes av flyselskapene. Det finnes flere tilfeller fra europeiske domstoler der det har blitt besluttet at flyselskapene ofte ikke gir gode nok årsaker. Domstoler har, for eksempel, historisk fastsatt at interne streiker hos flyselskapene ikke er tilstrekkelig til å nekte de reisende kompensasjon.

Har du noen gang blitt rammet av forsinket eller innstilt fly? Kommenter under.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.