3 av 10 har kroniske mage og tarmproblemer

0
484

Så mange som 20-30 prosent av befolkningen har kroniske mage- og tarmproblemer uten kjent årsak. Disse har fått diagnosen irritabel tarm syndrom (Irritable bowel syndrom= IBS).

Hva du spiser når du skal spise glutenfritt er like viktig som hva du ikke spiser.

De fleste oppgir matvareoverfølsomhet som årsaken til problemene. Det er som oftest brød, melk og enkelte typer frukt og grønnsaker de reagerer på, og mange med IBS rapporterer at de også er sensitive ovenfor gluten og at symptomene bedrer seg ved et glutenfritt kosthold. Dette støttes av forskning som viser at mange med IBS blir bedre av å kutte ut gluten.

Hva du spiser når du skal spise glutenfritt er like viktig som hva du ikke spiser. Skal du begynne med glutenfri kost bør du sørge for å få i deg et bredt spekter av næringsstoffer. Her er en oversikt over hva du kan spise, hva du bør passe deg for og hva du bør unngå:

Ja-mat:

Disse matvarene kan du trygt spise da de er helt glutenfri.

  • Rene kjøtt-, fiske-, egg- og meieriprodukter.
  • Alle typer grønnsaker, poteter og ris.
  • Frukt og bær.
  • Oljer og smør.
  • Belgfrukter som kikerter, soyabønner, linser, brune og hvite bønner.
  • Bokhvete, hirse, mais, maisenna, ris, soya, potetmel, polentagryn, sagogryn.
  • Linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og valmuefrø.
  • Kokos, nøtter og mandler.
  • Kakaopulver, sukker og honning.

Pass-på-mat:

Det er viktig å lese innholdsfortegnelsen på matvarene nøye. Svært mange halvfabrikata og ferdigvarer inneholder nemlig hvete. Her er noen eksempler:

  • Ferdigprodukter av fisk og kjøtt (panert, fritert). Eksempel pølser, kjøttboller, fiskegrateng og panert fisk.
  • Supper, sauser og gryteretter.
  • Dressinger, krydderblandinger, buljong.
  • Soyasaus, sprøstekt løk.
  • Iskrem , puddinger og chips.
  • Godteri som lakris, fylt sjokolade og drops.
  • Smågodt i løsvekt kan være en felle. Siden noen av bitene kan inneholde gluten er det stor fare for forurensning. Velg derfor godteri som er ferdig pakket inn og les innholdsfortegnelse for å sikre deg.

Nei mat:

Mistenker du glutenintoleranse bør du holde deg helt unna disse matvarene i en periode for å se om du blir bedre.

  • Mel, gryn, hele korn, kim eller kli av hvete, rug, havre, bygg og spelt.
  • Vanlige brød, knekkebrød, flatbrød, kjeks, kaker og boller.
  • Müsli frokost- og kornblandinger, semulegryn, puffet hvete og puffet havre.
  • Vanlig spagetti, makaroni og annen pasta.
  • De fleste jevnete sauser, stuinger og supper.
  • Maltholdige matvarer.

Kilde: Helse for Alle (www.klinikkforalle.no)

Tekst: Randi Solstad

 

 

 

Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.