Ketogent kosthold kan forebygge kreft

0
8279

Først publisert 9. august 2016 – Tekst av Randi Solstad

Stadig flere rammes av kreft. En av hovedårsakene er, ifølge professor i biokjemi, at vi spiser for mye karbohydrater.

 

I løpet av de siste 50-60 årene har kreftsykdom skutt i været. Dette skyldes, ifølge professor Thomas Seyfried, at kostholdet har endret seg drastisk.

Matindustrien tilsetter stoffer som gjør at maten smaker så godt at hjernen blir avhengig. Men for kroppen blir dette fatalt. Karbohydrater og sukker mater kreftcellene, og ved å spise for mye av dette, fôrer vi kreftcellene med det de trenger mest for å utvikle seg. I tillegg spiser vi på oss økt risiko for å utvikle kroniske livsstilssykdommer som blant annet hjerte- og karsykdom, alzheimer og type 2 diabetes.

Seyfried understreker at nå som vi vet hva som gjør oss syke, har vi to valg. Det ene er å ta dyre medisiner som gir oss en rekke andre plager. Det andre er å endre kosthold og livsstil. I behandling av kreftpasienter har han opplevd at pasientene blir friskere etter avsluttet behandling på lavkarbodiett enn de var før de fikk kreft. I dette innslaget forteller han at et kosthold basert på mye fett og lite karbohydrater, såkalt ketogen diett,  er vårt viktigste våpen i forebygging av kreft, hjerte- karsykdom, alzheimer og type 2 diabetes.

 

 Les også: Kreftgåten er løst

 

Hva er et ketogent kosthold?

– Det er en diett med mye fett og lite karbohydrater. Som kjent fyller vi på glykogenlagrene ved å innta karbohydrater, mens man i et ketogent kosthold velger å spise mye sunt fett, moderate mengder med proteiner og svært lite karbohydrater. Dette bidrar til at kroppen heller bruker ketonlegemer som energikilde og brennstoff, forteller nestleder i Norsk Kostreform Eva Therese Johansen. Når man aktiverer bruken av ketonlegemer fremfor glukose som brennstoffkilde, aktiverer man samtidig hormonene som inngår i fettforbrenningen. Kroppen vil dermed hente energi fra de allerede eksisterende fettlagrene og ikke fra glykogenlagrene. Kroppens fettlager er som regel større en glykogenlageret, og vi vil derfor kunne føle oss mette og blodsukkerstabil lengre på et ketogent kosthold, i motsetning til å bruke av glykogenlagrene hvor vi oftere må fylle på med karbohydratrik mat, sier hun.

(FOTO: AdobeStock)

– For å komme i såkalt ketose, bør man spise i underkant av 50 gram karbohydrat om dagen. Mengden kan imidlertid variere fra person til person, avhengig av hvordan metabolismen fungerer, hvilke sykdommer man har, insulinsensitivitet og eventuelt andre ting som påvirker evnen til å omdanne energi. Enkelte må kanskje ned i 20 gram og andre helt ned i 5 gram, sier hun og legger til at man enkelt kan kontrollere om man er i ketose ved å investere i ketosticks som fås kjøpt på apoteket.

 

Dette kan du spise

Ved å spise såkalt steinaldermat vil man lettere komme inn i ketose. Et slikt kosthold består av:

  • Kraft kokt på bein
  • Grønnsaker som vokser over bakkenivå. Disse har et lavere innhold av karbohydrater enn de som vokser under bakken. I tillegg er de rike på vitaminer, mineraler fibre og helsebringende plantestoffer som er bra for immunforsvaret og helsen.
  • Leverpostei, kjøtt, bacon og egg
  • Fisk fugl og skalldyr
  • Meieriprodukter som ekte smør, seterrømme, fløte og ost
  • Gelatin, kokosfett og ghee.
  • Bær – da de inneholder lavere mengde karbohydrater og en større andel antioksidanter enn frukt. Bær har i tillegg en bedre sammensetning mellom fruktose og glukose.

 

 

DELE
Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelancer. Har diabetes type-1.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.