Sliter du med dårlig søvn?

0
77

Problemer med å stå opp? Her er råd fra vår legeekspert.

Mange som sliter med dårlig søvn forteller at de aldri føler seg helt uthvilt, at energinivået er lavt, og at de opplever økende grad av tretthet i løpet av dagen. Men når kvelden kommer stiger energinivået og det kan ta timer før de klarer å sovne. TV Helses legeekspert Henrik Mathiesen kom nylig hjem fra den årlige konferansen til Institute for Functional Medicine (IFM), som ble avholdt 12.-14. Mai i San Diego, California. Der var behandling av søvnproblemer et av hovedtemaene. Her er hans råd:

Stress ned: Tenk nøye igjennom dagen din. Hva er det som stresser deg? Her gjelder det å redusere potensielle stressfaktorer. Det er også viktig å lære hvordan du kan takle en stressende situasjon på en best mulig måte. Avspenning med pusteøvelser og strekking av kroppens muskulatur vil kunne virke avspennende og beroligende.

Skru av TV i tide: Melatonin er det vi kaller ”sovehormonet”. Det er viktig å ha nok av det for at vi skal kunne få en god natts søvn. Noe av det som bremser melatoninproduksjonen er blått lys. Dette tolker hjernen som dagslys. Blått lys kommer blant annet fra skjermer som TV, data og mobiltelefon. Så forsøk å skru av disse en time før sengetid, noe som vil øke den naturlige melatoninproduksjonen igjen.

Faste leggetider: Å komme inn i gode rutiner kan være helt avgjørende for en god nattesøvn. Det er derfor viktig å legge seg tidlig nok, helst til samme tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver dag. Det er individuelt hvor mange timers søvn man trenger, men syv-åtte timer hver natt er å anbefale.

Få nok mosjon: Hvis du har et stillesittende arbeid er det særlig viktig å være i fysisk aktivitet utenom jobben. Dette vil også ha en gunstig effekt på søvnkvaliteten, da alt i fra en 20-minutters kveldstur til en tur på treningssenteret bidrar til å produserer hormoner som vil kunne føre til mer ro i kroppen.

Prøv lysbehandling: Et annet tiltak som kanskje kan hjelpe er lyslampebehandling, særlig hvis oppvåkningen er et problem. Behandlingen går ut på å sitte foran en spesiallampe med flerspektret lys i noen minutter. Dette vil gi økt energinivå og dermed redusere tretthet i løpet av dagen.

Kosttilskudd og medisiner: Hvis ingen av de overstående tiltakene har noen effekt kan du prøve med medikamenter og tilskudd. Dette inkluderer tilskudd av Melatonin om kvelden. I tillegg kan du ta magnesium (anbefaler orotate/glycinate), ashwaghanda – en ayurvedisk urt som skal øke energinivået, samt hellig basilikum – også et middel mot stress som benyttes innen ayurvedisk medisin. Sovemedisiner som Imovane og Zopiklone kan brukes i en kortere periode, men vær klar over at disse kan forstyrre søvnen ytterligere ved langtids bruk.

Hvis du fremdeles sliter etter å ha prøvd disse alternativene, bør du kontakte din fastlege for å finne ut om det kan være andre årsaker til ditt søvnbesvær.

DELE

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her