Slik kan du redusere blodtrykket

0
889

Det er flere mulige livsstilstiltak for å senke blodtrykket. Under finner du en oversikt over fem mulige tiltak. Den første er den viktigste, nemlig å fjerne den vanligste årsaken til høyt blodtrykk.

Høyt blodtrykk (hypertensjon) er ofte avhengig av et såkalt metabolsk syndrom, spesielt hos personer med en viss fedme.
  1. Kurere vestlige livsstilsykdommer

Høyt blodtrykk (hypertensjon) er ofte avhengig av et såkalt metabolsk syndrom, spesielt hos personer med en viss fedme. Da kan du få svært gode helsemessige fordeler av å redusere inntaket av (enkle) karbohydrater. Mange studier av et kosthold med mindre karbohydrater viser forbedret blodtrykk og større forbedringer enn ved andre kosthold. Som en bonus fører det også vanligvis til vekttap og forbedret blodsukkernivå.

13 studier: Lavt kolesterol diett / LCHF Best for vekt, blodfett og blodtrykk

 

2. Å salte eller ikke salte

Å spise mindre salt kan senke blodtrykket litt. Men i studier er den langsiktige effekten minimal, bare ett (1) mmHg lavere blodtrykk i gjennomsnitt. I dag er det ingen bevis for at mindre salt i maten påvirker risikoen for sykdom eller død. Det viser en ny stor gjennomgang av all forskning på feltet. Det er derfor tvilsomt om du blir friskere av å spise mindre salt. Ingen vet det.

 

Mye av saltet vi får i oss via kostholdet kommer fra hurtigmat, ferdigretter, brød og brus – ting vi unngår ved å spise et kosthold med lavt inntak av enkle karbohydrater. Dette reduserer saltinntaket automatisk. Videre forårsaker dette kostholdet også hormonelle effekter som gjør at kroppen lettere tisser ut et overskudd av salt – dette forklarer delvis den blodtrykkssenkende effekten. Redselen for salt er overdreven. Hvis du spiser et lavkarbokosthold bør du kunne unne deg salt i moderate mengder i maten med god samvittighet.

 

3. Unngå andre faktorer som hever blodtrykket

Blodtrykk kan senkes ved å unngå ting som øker det. Her er de vanligste faktorene som pleier å øke blodtrykket:

Vanlige smertestillende midler, kalt NSAIDs, kan øke blodtrykket ved å redusere utsondring av salt i nyrene. De inkluderer reseptfrie tabletter som Ipren, Ibumetin, Ibuprofen, Diclofenac og Naproxen, og reseptbelagte Celebra. Smertestillende piller med paracetamol i (Alvedon, Panodil, etc.) er bedre for blodtrykket.

  • Kortisontabletter som for eksempel Prednisolon
  • P-Piller (hos noen personer)
  • Kaffe (koffein)
  • Alkohol i store mengder
  • Nikotin (røyking, sniffing) kan gi kortvarig blodtrykksøkning på 5-20 enheter
  • Narkotika som amfetamin og kokain
  • Alkohol i stor mengde.

Man trenger ikke slutte helt med kaffe eller alkohol, men hvis du er en storforbruker, kan det være lurt å redusere inntaket. Å slutte å røyke er helt klart klokt. Det er utmerket for helse generelt, ikke bare blodtrykk.

 

4. Mosjoner gjerne

Regelmessig trening har vist seg å senke blodtrykket noe. Om ikke annet så brenner du karbohydrater og dermed tåler du dem bedre.

 

5. Unngå mangel på omega-3 olje eller vitamin D

Studier indikerer at omega-3 olje kan ha lavt blodtrykkssenkende effekt (spesielt ved systolisk blodtrykk). Mer om omega 3. En studie viser at blodtrykket reduseres med gjennomsnittlig 4 enheter systolisk og 3 enheter diastolisk ved å gi vitamin D-tilskudd til personer med mangel (vanligvis i vintermånedene). Mer om vitamin D

 

Kilde:

http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

 

 

 

 

DELE

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her