Vegetarkost kan føre til mangel-sykdommer

1
629

Stadig flere kutter ut kjøtt og melkeprodukter fra kostholdet. Noen blir veganere, og andre spiser kun rå mat. Er dette egentlig sunt for kroppen?

– Det finnes historisk ingen eksempler på folkegrupper som har levd uten innslag av animalske produkter i kosten. Vegankost mangler en rekke næringsstoffer, og rå mat gir dårligere opptak av mange næringsstoffer enn varmebehandlet mat, sier dr.philos. Dag Viljen Poleszynski. Han anbefaler heller et variert, fettrikt kosthold dominert av animalske produkter, grønnsaker, bær, litt frukt, urter, nøtter, sopp og gjerne insekter for dem som liker dem. Skånsom varmebehandling av alt unntatt frukt og bær anbefales. Energiandelen fett i kostholdet kan gjerne ligge mellom 70 og 85 prosent og karbohydratandelen på 5-10 prosent.

– Et kosthold basert kun på rå grønnsaker og frukt er generelt ikke sunt for kroppen, men med varmebehandling og fermentering av mat kan man sette sammen et vegetarisk kosthold som dekker en stor del av ernæringsbehovet, sier han, men understreker at alle som går på et ensidig vegankosthold bør være oppmerksom på risikoen for ernæringsmangler.

– Planter inneholder ikke vitamin A, K2, D3 og B12. Lange fettsyrer som DHA og EPA er mangler også i planter, man disse kan man danne nok av dersom kosten inneholder rikelig med omega-3 og omega-6 fettsyrene alfa-linolensyre og linolsyre, sier han. De lange omega-3-fettsyrene i fisk kommer fra alger og finnes også i vilt. Det er rikelig med alfa-linolensyre i valnøtter, hamp-, raps- og linfrøolje, mens de fleste andre frø og nøtter inneholder mest eller nesten bare omega-6-fettsyra linolsyre. Flerumettede fettsyrer finnes generelt i en rekke ulike planter. Nattlysolje inneholder for eksempel blant annet gamma-linolensyre. De fleste andre frøsorter inkludert korn inneholder langt mer omega-6- enn omega-3-fettsyrer og gir et ubalansert inntak av disse fettsyrene, med risiko for at man får et stort overskudd av omega-6-fettsyrer. Dette kan blant annet bidra til betennelser og vektøkning.

Det finnes flere gode ferdigblandede oljer på markedet, slik som Livets Olje (dansk, kaldpresset, økologisk, inkludert en variant med DHA og EPA) og Udo´s Choice, en blanding økologiske planteoljer med overvekt av alfa-linolensyre.

 

Ble syk av å spise vegetarisk

Gry Hammer er blogger og forfatter. Hun er svært opptatt av kosthold og kom nylig ut med en bok om fermentering av mat og drikke. Hun anbefaler ingen å leve vegansk.

– Et slikt kosthold passer kun om man er villig til å forsake kroppens helse til fordel for åndelig transformasjon.

Hammer forteller at hun selv var vegetarianer fra hun var 16 til 36 år, men har nå integrert animalske produkter i kostholdet i form av kraft og kjøtt fra beitende dyr og villfanget fisk. Årsaken er at hun rett og slett ikke fikk i seg nok næring som vegetarianer. Hun ble syk av det og fødte også et alvorlig hjertesykt barn.

– Jeg tror at når man er ung og i vekst, eller når man bærer fram, føder og ammer et barn, trenger kroppen næringsrik mat.  Både jeg og min sønn ble mer robuste, fikk større muskelmasse og bedre fordøyelse da vi begynte å spise kjøtt og fisk.

 

SE OGSÅ: Den moderne jeger: Jakten etter gode råvarer

 

Usunn trend

– I dag er det trendy å velge bort animalske produkter, men det er også en naturlig protest mot økt kunnskap om hvor forferdelig dyr har det i konvensjonell drift. Det er edelt, men feilslått. Vi kommer ikke til å slutte å spise kjøtt her i verden, sier hun og oppfordrer heller til å velge økologisk, vilt og villfanget. Hun mener det er viktig å støtte bønder som produserer maten med hjertet og som ikke er motivert av raskest mulig profitt.

– Da vil vi som forbrukere sende signaler til markedet om at vi vil ha skikkelig mat, og produsentene må endre seg i takt med våre ønsker, sier hun.

Ønsker du likevel å leve mest mulig vegetarisk, har Hammer følgende råd.

– Ikke vær veganer! Bli i det minste en vegetarianer som spiser smør og egg, sier hun.

  • Spis minst 3 ss smør, 3 ss kaldpresset kokosfett og 3 ss kaldpresset olivenolje daglig.
  • Få i deg minst 4 økologiske egg per dag.
  • Ta et godt B12 tilskudd som må være riktig sort metylkobolamin.
  • Ta tilskudd av D-vitaminer, velg D3 og gjerne den fra SHIFT, som er utvunnet på reinlav.
  • Spis store grønne salater og vær påpasselig med å bløtlegge nøtter, bønner, linser og frø.
  • Spis noe fermentert hver dag, gjerne surkål, kimchi, natto, tempeh og tamari for å få i deg vitamin K2.
  • Unngå alle andre soyaprodukter.

Les også: Derfor trenger du omega 3

 

Tekst: Randi Solstad

 

DELE
Produsent/web-redaktør i TV-Helse. Fullførte Bachelor of Arts i England. Har jobbet i olje- og gass-industrien med blant annet HMS og kursing. Samt produsert film og animasjoner for en rekke lokale, nasjonale og internasjonale selskaper som freelanser. Har diabetes type-1.

1 KOMMENTAR

  1. Jeg er ikke helt enig med deg om alle de eggene og tilskuddene. Jeg har vegetert i over 30 år, og har helse mange misunner meg og tar ingen medisiner.
    Jeg har bare en regel jeg følger: ALLE farger mat hver dag. Rød, gul, grønn og blå. Og jeg kaller de fargeløse grønnsakene og kornet blå mat, siden det er så lite blått i grønnsakdisken.
    Og så tømmer jeg i meg en flaske Floralux pga jern et par ganger i året, og spiser de ville grønnsakene når de kommer. Man fråtser f,eks blåbær, ramsløk og nesler i sesongen så kroppen bygger opp et nivå. Tang og ugras har mye næring…. og derfra passer man på seg selv med å holde seg unna dritmat, brus, kunstige saft og snopstoffer og halvfabrikata uten å være hysterisk. Jeg ser med bekymring på alle de ungdommene som vil være veggiser i dag, som tømmer i seg ti piller om dagen for å holde inntaktet av næring bra nok. Piller inneholder mye kunstig og mye usunt og mangler de stoffene maten har som bærere av vitaminer og sporstoffer.
    DA har de bomma!!
    Bruk variert kosthold!

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her