Kan lutein påvirke kognitiv aldring?

0
523

Lutein er en type antioksidant som finnes i mat. Det er i samme klasse som beta-karoten. Selv om lutein er ikke et nødvendig næringsstoff, kan det være fordelaktig å tilføre det. Grønnkål, spinat og brokkoli har et høyt innhold av lutein og er eksempler på grønnsaker som kan beskytte mot blant annet grå stær. Det viser seg at lutein også kan bidra til å opprettholde en god kognitiv funksjon, ifølge en ny studie fra forskere ved University of Illinois.

– Nå er det en ekstra grunn til å spise næringsrike matvarer som grønne grønnsaker, egg og avokado, sier Naiman Khan, professor i kinesiologi og samfunnshelse i Illinois.

Studien, som inkluderte 60 voksne i alderen 25 til 45 år, viste at middelaldrende deltakere med høyere nivåer av lutein hadde nevrale responser som var mer på nivå med yngre individer enn hos jevnaldrende. Resultatene ble publisert i tidsskriftet Frontiers in Aging Neuroscience.

 

– Nå er det en ekstra grunn til å spise næringsrike matvarer som grønne grønnsaker, egg og avokado, sier Naiman Khan, professor i kinesiologi og samfunnshelse i Illinois. – Vi vet at disse matvarene er relatert til andre helsemessige fordeler, men disse dataene indikerer at det også kan være kognitive fordeler, fortsetter hun. De fleste andre studier har fokusert på eldre voksne, etter at det allerede har vært en nedgang i den kognitive funksjon. Illinoisforskerne valgte å fokusere på unge til middelaldrende voksne for å se om det var en merkbar forskjell mellom de med høyere og lavere luteinnivåer. – Etter hvert som folk blir eldre, opplever de typisk nedgang, men forskning har vist at denne prosessen kan starte tidligere enn forventet. Du kan til og med begynne å se noen forskjeller på 30-årene, sier Anne Walk, postdoktor og forfatter av studien. – Vi ønsker å forstå hvordan dietten påvirker kognisjon gjennom hele levetiden. Hvis lutein kan beskytte mot reduksjon i kognitiv funksjon, bør vi oppmuntre folk til å spise luteinrik mat på et tidspunkt i livet når det har maksimal nytte, sier hun videre.

 

LES OGSÅ: Ingen tvil om at kosthold påvirker hjernen

 

Lutein er et næringsstoff som kroppen ikke kan lage på egenhånd, så det må tilføres gjennom kostholdet. Lutein akkumuleres i hjernevev, men samler seg også i øyet hvor forskere kan måle nivåer. I studien målte Illinois forskerne lutein i deltakernes øyne ved å la deltakere se på et bestemt punkt og reagere på et flimrende lys. Ved hjelp av elektroder i hodebunnen, oppdaget forskerne nerve-aktivitet i hjernen mens deltakerne utførte en oppgave som testet oppmerksomheten. – Den nevro-elektriske aktiviteten til eldre deltakere med høyere nivåer av lutein var på mer sammenfallende nivå med deres yngre kolleger enn deres jevnaldrende med mindre lutein, sa Walk. Lutein ser ut til å ha en beskyttende rolle, siden dataene antyder at de personene med mer lutein kunne ta i bruk flere kognitive ressurser for å fullføre oppgaven.

 

Deretter kjørte Khans gruppe intervensjonsforsøk med sikte på å forstå hvordan økt kosttilskudd av lutein kan øke lutein i øyet, og hvor nært nivåene er knyttet til endringer i kognitiv ytelse. – I denne studien fokuserte vi på oppmerksomhet, men vi vil også forstå effekten av lutein på læring og minne. Det er mye vi er veldig nysgjerrige på, avslutter Khan.

 

Kilde:
Anne M. Walk, Caitlyn G. Edwards, Nicholas W. Baumgartner, Morgan R. Chojnacki, Alicia R. Covello, Ginger E. Reeser, Billy R. Hammond, Lisa M. Renzi-Hammond, Naiman A. Khan. The Role of Retinal Carotenoids and Age on Neuroelectric Indices of Attentional Control among Early to Middle-Aged Adults. Frontiers in Aging Neuroscience, 2017; 9 DOI: 10.3389/fnagi.2017.00183

 

 

 

 

 

DELE

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her